tisdag 20 december 2016

Lucka 20


Så var det dags för julkalenderns femte och sista gästbloggare!
Det har varit ett riktigt nöje att samarbeta med andra bloggare på det här viset. Man borde göra sånt oftare! Jag har varit nästan sjukligt nyfiken på vad deras inlägg ska innehålla och hur de ska se ut! Så kul!!!

Dagens lucka presenteras av ingen mindre än
Camilla Klemets
Kvinnan bakom den härliga bloggen CaisaK!
Älskar hennes bilder! De har en helt annan stämning än man ser i de flesta bloggar. Gillar hennes stil och smak gällande inredning mm.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Idag har jag, Camilla glädjen att gästblogga i Drömgårdens julkalender. Eftersom jag får gästblogga så här fyra dagar före jul så tänkte jag att det passar bra bjuda på lite inspiration till juldukningen.




J U L D U K N I N G   M E D   T E M A T

Guld & gröna skogar.


Har så länge jag kan minnas tyckt om att skapa och vara kreativ, och just dukningar är en grej jag som vuxen tycker om att göra till nåt lite extra om orken och lusten finns där. 


Är dock rätt opretentiös i mina dukningar. För mig är nämligen tema, färg eller nåt annat som knyter ihop viktigare än att det är korrekt dukat. Har ärligt nog inte riktigt koll på hur gafflarna ska ligga och hur glasen ska stå, men hittills har det fungerat rätt bra ändå ..;)



Gyllene äpplen.

Temat för årets juldukning är som skrivet guld & grönt, och med det i åtanke har jag helt enkelt satsat på att fixa lite gyllene samt grönt piff till julbordet.

Skaffade en burk sprayfärg i guld [denna är min personliga favorit och hittas exempelvis på Halpa-Halli] samt några äpplen. Sen satte jag äpplen på ett säkert underlag, sprayade och lät torka, för att sen vid dukning placera en grankvist underst och det gyllene äpplet ovanpå. Snabbt tar det, simpelt är det och rätt festligt blir det.

Servettringar.

Sen inhandlade jag ett gäng rejäla muttrar från byggaffären [hartman] och spraymålade dem med. Muttrarna fungerar perfekt som servettringar ...

Ljusstakar.

... eller varför inte också som ljusstake liksom framme i bild till vänster. Adventsljusstaken i bakgrunden är ett DIY-projekt från tidigare år [beskrivning hittas här]. Den är alltså gjord av kopparrör men i år har jag piffat upp den med lite guldspray. 


Girlang.

Grönt hör julen till och ovanför bordet har jag så gjort en enkel girlang i med granris plus små guldmedaljonger. Medaljongerna är dock köpta, men går lika bra att fixa egna t.ex genom att spraymåla bjällror, knappar, kulor eller annat lull-lull.

Tips! Genom att sätta en namnlapp i äpplets skaft gör du dukningen snäppet personligare.


Enkelt & effektfullt.

För att knyta ihop säcken; med en burk sprayfärg, några äpplen, ett gäng muttrar och lite granris skapar du rätt snabbt en dukning med temat guld & gröna skogar. Tack Kitty för att jag fick gästa din adventskalender. Önskar både dig och dina läsare en fröjdefull jul.

/Camilla
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen